Aktualizacja 13.11.2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rozdział 9.0
Najczęściej zadawane
Pytania i Odpowiedzi
Ile kosztuje odzyskanie danych?
Pytanie to zadawane jest przez klientów zwykle na samym wstępie.
Niestety bez dokładnego obejrzenia dysku odpowiedzieć nie można,
Tylko jasnowidz mógłby wywróżyć z fusów odpowiedź a jasnowidzem nikt tutaj nie jest.
O awarii dysku twardego można
cokolwiek stwierdzić DOPIERO po PRZEPROWADZENIU SZCZEGÓŁOWYCH OGLĘDZIN.
W tym celu
NIEZBĘDNE jest
WYKONANIE SZCZEGÓŁOWEJ LABORATORYJNEJ
DIAGNOSTYKI
WSZYSTKICH PODZESPOŁÓW uszkodzonego dysku (
elektronika i mechanika )
Nasza sąsiadka ma też w domu komputer. Jej synek chce zabrać nasz dysk
do siebie.
Obiecuje, że go naprawi. Czy mamy mu na to pozwolić? Po awarii należy w
bardzo wielu wypadkach cały
dysk zdemontować (w sterylnych warunkach). Niezbędne jest posiadanie skomplikowanej aparatury pomiarowej,
specjalistycznego oprogramowania oraz drogich narzędzi.
Osoby nie przeszkolone, bez odpowiedniej wiedzy oraz bez doświadczenia które z
ciekawości zabierają się za naprawianie dysków z reguły powodują jeszcze
więcej uszkodzeń.
Naprawy po rozmaitych majsterklepkach z reguły są o wiele trudniejsze a koszty
sporo większe, gdyż swoimi działaniami bardzo często powodują oni dodatkowe
uszkodzenia o wiele groźniejsze w skutkach.
Dlaczego tak ważne jest przeprowadzenie diagnostyki uszkodzeń dysku? Przed oględzinami i diagnostyką
NIC nie wiadomo o stanie danych, które przed
awarią zapisane były na magnetycznym nośniku dysku napylonym na metalowych
"talerzach" wirujących wewnątrz sprawnego dysku z ogromną prędkością
obrotową. Dopiero
przeprowadzenie dokładnej analizy stanu
poszczególnych elementów dysku pozwala zlokalizować uszkodzenia i ustalić ich
typ oraz rodzaj. W
jakim stanie są dane po awarii dysku? By
odpowiedzieć na to pytanie należy najpierw wykonać diagnostykę dysku. Czy
dane, które były zapisane na dysku uległy podczas awarii zniszczeniu? Po
diagnostyce będzie wiadomo już znacznie więcej. Czy możliwe jest odzyskanie
danych?
Odpowiedzi na na to pytanie udzieli wynik diagnostyki dysku. W
jakim czasie nastąpi naprawa dysku? Do
prac przystępujemy natychmiast po otrzymaniu dysku oraz wpłaty na konto.
Jakie będą przewidywane koszty ich odzyskania?
Koszty te zależą od kilku czynników: 1. Wybrany sposób i tryb naprawy, ( zwykły
czy EXPRESS ) 2. Rodzaj, typ i pojemność dysku ( Producent,
Model, Firmware ) 3. Ilość, rozmiar i typ zainstalowanych partycji 4.
Rodzaj zainstalowanych systemów operacyjnych. W
jakim terminie należy wpłacić należność za diagnostykę?
Należnośc za diagnostykę należy przedpłacić z góry na konto. (
przysłać ją razem z dyskiem ) Ile
wynosi koszt diagnostyki?
Koszt diagnostyki ustalamy po uzyskaniu i zebraniu wszystkich niezbędnych
informacji o dysku. Czy
można odzyskać utracony plik gdy nie pamiętam jak się nazywał? W przypadku odzysku poszczególnych plików
( na sztuki ),
gdy właściciel dysku
nie pamięta co miał na dysku i dokładnie nie wie co chce odzyskać, trzeba sporządzić dokładną "mapę"
położenia WSZYSTKICH
nadających się do odzysku plików i danych oraz dodatkowo wykonać w tym celu żmudne i
czasochłonne prace. Te
dodatkowe czynności wydłużą czas oraz powiększą koszty odzysku.
Ile jest warty dysk twardy po awarii?
Wartość popsutego dysku to zwykle nie więcej niż kilkanaście zł.
( pod warunkiem, że znajdzie się jeszcze kupiec chętny na części. )
Czy
warto naprawiać popsuty dysk twardy?
Dysk warto naprawiać, gdy było na nim nagrane coś cennego.
Z
góry nie wiadomo jakie będą koszty naprawy.
Dlatego najpierw zawsze wykonujemy diagnostykę dysku.
Na
czym polega proces odzyskiwania danych?
Proces odzyskiwania danych polega na doprowadzeniu dysku do takiego stanu, aby
możliwe było ODNALEZIENIE i ODCZYTANIE utraconych danych na nośniku uszkodzonego dysku,
a następnie
BEZPIECZNE i
PRAWIDŁOWE ODCZYTANIE i ZABEZPIECZENIE tych danych na innym nośniku.
Naprawa dysku ma umożliwić odzyskania danych. Czy
odzyskane dane będą nagrane na tym samym popsutym dysku? Na
uszkodzonym dysku, ABSOLUTNIE NIE WOLNO NIC NAGRYWAĆ!
Nagrywanie czegokolwiek na takim dysku grozi NIEODWRACALNYMI USZKODZENIAMI i
ZNISZCZENIEM danych.
Gdzie są w takim razie przegrywane odzyskiwane dane?
Odzyskiwane dane ZAWSZE przegrywane są na INNY nośnik.
Najczęściej jest to inny dysk twardy
lub płyta CD.
Po diagnostyce dysku klient zdecydowany na odzysk danych
powinien dostarczyć inny SPRAWNY dysk o
odpowiedniej pojemności, lub zlecić nam wybór i zakup
odpowiedniego dysku, na który zapiszemy odzyskane dane.
Kiedy będzie wiadomo czy da się odzyskać nasze cenne dane które utraciliśmy?
Dopiero po przeprowadzeniu diagnostyki znane będą szczegóły istotne z punktu
widzenia odzysku.
Uzyskamy wtedy cenne informacje na temat rozmiaru i
charakteru uszkodzeń.
Czy warto odzyskiwać dane?
Wartość danych na dysku zna tylko nasz klient. Na podstawie
wyników diagnostyki tę ważną decyzję podejmujemy razem.
Od czego zależą czas i koszty odzysku?
Podobnie jak przy diagnostyce zależą one od wielu istotnych i ważnych czynników.
Decydujący wpływ mają: 1. Stopień i rozmiar uszkodzeń
14. Ilość danych do odzyskania liczona w podstawowych jednostkach alokacji (
cluster ),
lub w
KB ( Kilo-Bajtach ), MB ( Mega-Bajtach ), GB ( Giga-Bajtach ) 15. Końcowy łączny czas wszystkich wykonanych prac.
Czy można na 100% przewidzieć dokładnie z góry
koszty odzysku?
Kosztów całego odzysku nie można z góry
dokładnie przewidzieć, gdyż zależą one od wielu rozmaitych i nie dających się
przewidzieć czynników.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu po
diagnostyce dysku możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa określić w przybliżeniu
na 90% przewidywane koszty naprawy dysku oraz odzysku.
Gdzie i komu należy wpłacić należność za
diagnostykę dysku?
Po ustaleniu warunków naprawy, kwoty należności
i warunków płatności klient otrzymuje dane banku i numer konta, na
które można dokonać wpłaty należności za diagnostykę.
Czy można wysłać do naprawy sam dysk bez wpłacenia
należności za diagnostykę?
Przy dysku za który nie wpłynęła zapłata,
nie będą wykonywane czynności serwisowe.
Gdzie możemy wysłać dysk? Po dokonaniu wpłaty należności na
podane konto
dysk należy porządnie zapakować
i przesłać na adres: HELP®
Jerzy Garlicki A.Struga 4 90-426 Łódź POLAND
Czy należy zachować dowód nadania paczki?
W razie zaginięcia przesyłki w transporcie, dowód
jej nadania będzie niezbędny aby dochodzić roszczeń od przewoźnika.
Kiedy rozpoczną się prace przy dysku?
W zależności od wybranego wariantu naprawy ( tryb zwykły lub
expressowy
), prace przy dysku rozpoczynane są NIEZWŁOCZNIE po otrzymaniu wpłaty
należności za diagnostykę.
Kto pokrywa koszty przesyłki oraz transportu dysku?
Koszty przesyłki dysku w obydwie strony
zwyczajowo pokrywa Klient.
Co robić, gdy już w trakcie diagnostyki lub
naprawy będziemy mieć kolejne pytania lub wynikną jakieś inne problemy? We
wszystkich takich przypadkach należy kontaktować się z nami.
Jakie mamy możliwości kontaktu w sprawie naszego
dysku? Preferowany, najtańszy i najwygodniejszy jest kontakt
pocztą elektroniczną czyli
E-Mailem.
Podajemy adresy:
lub
bezpośrednio:
Zgłoszenia lub zapytania można też wysyłać
SMS-em.
Można też pisać na
Gadu Gadu (
mój
numer GG w Kontaktach )
W przypadkach pilnych awarii w godzinach nocnych można telefonować na
numer awaryjny czynny NonStop 7 dni w tygodniu przez 24 h na dobę:
+48,602 675555 ( sieć ERA )
Pozostałe adresy i telefony znajdują się na stronie witryny
2. Wybrany tryb naprawy ( express czy zwykły )
3. Sposób płatności ( gotówka lub przelew )
4. Kwota przedpłaty
5. Zapłata należności w ustalonym terminie
6. Ilość niezbędnych części i podzespołów, które trzeba wymienić
7. Rodzaj odzyskiwanych danych ( binarne, tekstowe )
8. Miejsce położenia danych na nośniku
( boot-sektor / obszar systemowy / obszar danych
/ cylindry inżynierskie )
9. Czas poświęcony na lokalizację oraz naprawę uszkodzeń fizycznych dysku
10. Czas poświęcony na naprawę logiki dysku.
11. Rodzaj danych do odzyskania ( poszczególne pliki / katalogi )
12. Czy dane do odzyskania zajmują na nośniku uporządkowane kolejne "ciągłe"
obszary?
13. Czy były dokonywane regularne okresowe porządkowania dysku, tzw.
optymalizacje?